CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »

الاثنين، 18 أغسطس 2008

مش عارفة؟؟؟

حبيت اسمي العنوان مش عارفه لإن انا فعلا مش عارفة ........
مش عارفة اتكلم مش عارفه اكتب مش عارفة اعمل اي حاجه يعني انا بقالي كام يوم بقول هكتب ايه وفي موضوعين ف دماغي بس للأسف حاسة ان دماغي مش مترتبه ومخنوقه جدااا .
بجد ياجماعة احنا عايشين في عالم والله مالاقياله وصف غير انه عالم الخيال والأحلام الغير محققة والله كلنا بنتخيل وكلنا بنحلم وقليل اوووي اللي بيتحقق.
مهما الواحد بقي عنده أمل ومهما كان عنده طموح في بلدنا دي كل شئ بيروح ولا كأنه ليه أي لزمه.
حياة مافيهاش جديد تنام تقوم تموت هي هي مافيهاش اي تغيير روتين معتاد،يوم زي بقيت الايام ،اسبوع زي كل الاسابيع ،وسنة عدت زي سنة جت مافيش اي تجديد هي دي حياتنا وهي دي دنيتنا .
كل حاجه بنتمناها ممكن نلاقيها ياأما تضيع مننا ياأما تطلع ماتستهلكش .
انا واحده من الناس عمر ماحاجه مشيت معايا عدل ابدا ابدااااااااا.وده اللي خانقني بجد ياجماعه لازم كل حاجه ماتتظبطش معايا مش عارفه العيب فيا انا ولا في اييييييه؟؟؟؟؟
بحاول الحاجه اللي اتمناها والاقيها معايا اني احافظ عليها واشيلها في عنيا بس للأسف لازم تحصل حاجة تبعدها عني.
كل انسان مننا بيغلط وكل انسان ساعات بيتنرفز ويتدايق وكل انسان برده ليه طبعه وليه عيوبه ومميزاته.
يعني بمعني أصح عمرك ماهتقابل انسان خالي من العيوب او ملاك ربنا سبحانه وتعالي مخلقكش حد كامل .
يمكن في انسان تلاقيه عايز يتغير وفي انسان كبرياؤه عالي ومقتنع بنفسه وبشخصيته ويقول انه صح!!!لكن الإنسان الصح اللي يشوف عيبه او اخطاؤه ويحاول يصلحها في احتمال انه يتغير وفي احتمال لاء .
بس للأسف في زمننا ده في حاجات كتير اوي بقت بعض الناس بتقول انها عيوب اولهم:
الطيبة:(لو لقوا راجل طيب يقولوا عليه اهبل)
الحب:(لو واحد شاف صاحبه بيحب وبيموت في اللي بيحبها يضحك عليه ويقوله كتك خيبه انت عبيط يابني)
العقل الكبير:(تعقيد وعايز يعمل نفسه فاهم في كل حاجه)
المحترم:(بيمثل ده تلاقيه ايييييه )هههههههههه والله هم يضحك وهم يبكي مع العلم انا قلت بعض الناس في الكويس وفي الوحش.
وبيتهيألي كل واحد عارف نفسه ولا اييييييييه؟؟؟؟؟؟
المهم عشان ماطولش عليكم انا مخنوقه جدااا من دنيتنا دي والله نفسي نتغير كلنا ،كل انسان اتلوث يحاول يرجع نفسه تاني ابسط المثال انا(كنت بصلي وقريبة من ربنا جداااا لحد 2 اعدادي لكن دلوقتي اتغيرت انا مش ناسية ربنا بس للأسف مش بديله حقه)وبجد انا بحب ربنا اوووي
ونفسي ارجع تاني بس للأسف محتاجه نقطه بدايه قويه جدااا عشان اقدر ارجع زي ماكنت زماااااان.
يارب ماكونش طولت عليكم واعذروني لو كان فيه اي لغبطة في الموضوع انا مكنتش محددة انا هكتب ايه زي ماقولتلكوا بس حبيت اكون معاكوا علي طول وانتوا كمان تكونوا معايا .
يارب كلكم تكونوا بألف خير وصحة وسلامة ،ويارب دايما في قرب من ربنا كدة وبإذن الله كل اللي عايز يتغير بإيديه يصلح كل حاجة ويرجعها زي ماكانت ويمكن احسن مين اللي قال لاء؟؟؟؟؟(طيب دلوقتي انا زهقت والله عماله احاول احط صورة وبيقولي خطأ في التحميل عارفه ان البوست شكله بايخ من غير صورة اعذروني بقي اصل انا عايزة اناااااااااام ههههههههههه)

21 شووووووط:

صباح الصباح يقول...

شيتوس
المشكلة مش عندك انتى لوحدك.. عند ناس كتيير وانا للاسف واحد منهم.. والسبب .. الظروف اللى حوالينا.. واللى بنشوفة كل يوم (خصوصا قى الدش)
عرفى لو قمتى اضغطى على نفسك وحاولى تصل ركعتين بتركيز شوية.. هتحسى بافلراحة النفسية
كمان يا ريت لو وانتى بتتفرجى على الدش لو جة اى اعلان من اللى بالى بالك اللى بقم بالهبلللل حاولى تبعدى وشك او حولى القناة شوية
اكيد ان شاء اللة هتوصلى للاحساس اللى انتى عاوزاة
دمتى بكل ود

blue-wave يقول...

شيتوس لالالالالا
الأهلاوى مايتخنقش ابدااااااااا
كدا نزعل من بعض
لا يا جميل
دى بس فترة وهاتعدى
ولو عايزة تعملى حاجه
صممى عليها
اعمليها تحدى بينك وبين نفسك
وهاتقدرى
مالكيش دعوة بحد
خلى اللى يقول يقول
المهم اللى انتى حاسه بيه
واللى يرضى ربنا
خليكى معاة
واحنا معاكى
وان شاء الله هاتكونى احسن واحدة فى الدنيا
بسي قولى يارب
تقبلى تحياتى

د. مونى يقول...

شيتوس حيبتي... معلش انا عارفة انك مخنوقة اوى بس على فكرة دى حالة تقريبا كل اللى فى ثانوية عامة بيمرو بيها خصوصا بين المرحلتين الاولى والتانية
بإذن الله السنة اللى جاية افضل بس ياريت عملى زى د عمرو ما قاللك وتعمليها حكاية تحدى مع نفسك
تقبلى مرورى

شيتوس الاهلاويه اووووي يقول...

صباح الصباح*
فعلا الظروف اللي كلنا بنمر بيها هي سبب اساسي في حالتنا النفسية دي ..
اسعدتني بمرورك ويارب دايما منورني
دمت بكل خير
أختك شيتوس

شيتوس الاهلاويه اووووي يقول...

د.عمرو
ياريت تبقي زي مابتقول فتره وهتعدي بجد اتمني كدة .
واتمني كمان انكم تكونوا معايا طبعا يسعدني اووووووووي.
بجد تعليقك عندي ياد.عمرو صدقني حاجة مميزة بنتظرها ربنا يحميك ويحفظك.
دمت بكل خير
أختك شيتوس

شيتوس الاهلاويه اووووي يقول...

د.موني
اكيد انتي اكتر واحدة عارفه انا مخنوقه ليه طبعا ؟؟؟؟؟
وانا فعلا هعمل زي ماد.عمرو قال هتحدي نفسي ويارب ينفع .
ميرسي علي مرورك ومتابعتك ليا
دمتي بكل خير
أختك شيتوس

حسن حنفى يقول...

للاسف المشكله دي منتشره جداااا

بجد موضوع مميز اتمني التواصل

شيتوس الاهلاويه اووووي يقول...

حسن حنفي*
عندك حق منتشره جداااا .
نورتني بجد واوعدك إن شاء الله بالتواصل
دمت بكل خيييييير
أختك شيتوس

نونو يقول...

الاهلاوية ميجلهمش احباط كدة

هونى على نفسك بلاش تحمليها اكتر من طاتها

لاتقلقى كلة بيعدى بس قولى
يااااااارب

شيتوس الاهلاويه اووووي يقول...

نونو*
نورتيني ياقمر والله
فعلا كله بيعدي بس ساعات بيأخد وقت وده سبب الإحباط ولا ايييه؟؟؟؟
دمتي بكل خير وسلامة
ويارب دايما نتواصل
أختك شيتوس

nonni يقول...

اخخخخخخ أنا كنت داخلة اشوف ايه ايه شيتوس الاهلاوية دى خلى بالك اللى بتكتبلك الكومنت ده زمالكوية فانا كنت داخلة على المدونة بخناقة بصى انا اقريت اغلب البوستس بتاعتك لقيتها تحفة موضوعاتك حلوة اوووى فاتنازلت عن الخناقة هههههههههه.

ادخل فى الجد بقى اهم حاجة عاوزة اكلمك عليها و هى الصضلاة اكيد عارفة ان الواحد اول حاجة بيتسال عنها لما بيموت هيه الصلاة بصى ابدى الصلاة فى يوم واحد بس و صلي الفرض فى وقته و اضغطى على نفسك اسبوع واحد بس هتلاقى نفسك بعد كده اول ما الادان ياذن هتقومى تصلى من نفسك بعتذر على الاطالة .
"تحياتى"

.

Cold air يقول...

السلام عليكم

ازيك يا شيتوس
و مرسي يا جميل تشريفك و تهنئتك بيوم ميلادي و رمضان كريم و كل سنة و أنت بخير

أما بقي بالنسبة للبوست فزي العسل لأنه طالع من جواك و صدقيني التضارب اللي عندك ده و عدم القدرة علي الإستمرارية سواء بالكتابة أو القرب من الله عز وجل شيئ طبيعي و بحصل لنا كلنا علي فترات متباعدة و عجبني كلامك ده
..........
يعني بمعني أصح عمرك ماهتقابل انسان خالي من العيوب او ملاك ربنا سبحانه وتعالي مخلقكش حد كامل
..........
فعلا مفيش إنسان كامل لكن اللي بنحاول نعمله هو التأقلم مع الوضع الحالي اللي بنعيشة يوميا
و ربنا يحببنا للإيمان و يثبت قلوبنا جميعا
و شكرا مرة تانية و كل سنة و أنت طيبة
مع تحياتي

Dr Ahmed Said@Black Armor يقول...

القرب من ربنا هو مفتاح الراحة النفسية فعلا زى ما قلتى .. انا لا ادعى الفضيلة .. ولكن فعلا كم تساوى ركعتين فى جوف الليل .. او يوم صيام لوجه الله
وصدقينى من سنين كنت مزنوق زنقة الثانويه دى وربنا هو اللى وقف جنبى فعلا لما لجأت له قوى
احنا دايما بنبعد بس لازم يكون لينا خطوط مانعديهاش

شيتوس الاهلاويه اووووي يقول...

nonni*
ايه ده زملكاويه عندنا هنا يامرحبا يامرحبا
نورتيني ياقمر وميرسي علي كلامك الجميل دة ...
وياستي زملكاويه اوي برده علي عيني كلنا اخوااااات..
دمتي بكل خير
أختك شيتوس

شيتوس الاهلاويه اووووي يقول...

cold air*
ازيك ياحازم؟
انا بخير الحمدلله يارب انت كمان تكون تماااااام.
وربنا يقبل منك الدعوتين الحلوين اللي قلتهم دول بجد كلنا محتاجين لهم اوووووي.
ميرسي بجد علي تعليقك الجميل ده.
دمت بكل خير
أختك شيتوس

شيتوس الاهلاويه اووووي يقول...

black armore*
اهلا بيك نورت المدونة والله.
عجبتني اوي كلمتك كلنا بنبعد بس في خطوط لازم مانعديهاش كلمة تحفه والله ولازم فعلا نعمل بيها.
ميرسي علي تشريفك للمدونة وان شاء الله تواصل دايما بإذن الله.
أختك شيتوس

فهمى نديم يقول...

شكرا يا شيتوس على مرورك ولو انه قليل حبتين لكن وماله زى بعضه اهو احسن من ما فيش

فهمى نديم يقول...

الله عليكى ، حاسس انك بقيتى ...........

شيتوس الاهلاويه اووووي يقول...

أ.فهمي*
معلش والله انت عارف الدنيا مشاغل بقي ههههههههه.
بس ياتري ليه ماكملتش بقيت اييييييييه؟؟؟
ياريت تعرفني لأن رأيك يهمني وحضرتك اكيييد عارف ده كويس جداااا.
ميرسي علي مرورك .
شيتوس

boda_love15 بودا يقول...

أولا ازيك ياشيتوس
ثانيا اسف ع التأخير
ثالثا العيب او بلاش نقول عيب الاحساس الفظيع ده فعلا من عندك زي ما د.موني قالت الفتره دي بتبقي كده فيها احاسيس كتير اما بالنسبه للأحساس ده فهو اكيد من عندك عشان انتي بس ما فكرتيش تناقشي عشان كده انتي حسيتي الاحاسيس دي واكيد هي غلط والا ايه يعني عمر الطيبه ما كانت هبل ولا الحب خيبه ولا العقل تعقيد ولا كمان الاحترام تمثيل اكيد ده سوء تفاهم اكيد
اسف ع الاطاله

شيتوس الاهلاويه اووووي يقول...

بودة*
متشكره اوي علي تعليقك وميرسي لمرورك
أختك شيتوس