CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »

الأحد، 10 أغسطس 2008

انا عايز اتجوز ياناااااااااس

اولا ازيكم ؟؟؟
اوعوا تفتكروا ان العنوان ده عليا انا لالالالالالالالا،اولا ده اسم اغنيه للمطرب كريم أبو زيد .
الموضوع نفسي اكتبه من زماااااان بس كنت متردده جدا اني اكتبه لكذا سبب :
1:ان انا لحد دلوقتي مش عارفه ليه احنا بقينا كده وكنت بحاول افكر ف الاسباب لحد مالقيتها.
2:ان انا برده الأول كنت بقول الشباب السبب في كل حاجه بس لاء مش الشباب البنات هما السبب في الأرف اللي احنا فيه ده.
3:كمان كنت هتسرع واكتب كلام كان ممكن اي حد فيكم مافهمنيش صح او زي منا اقصد.
لحد مافكرت كويس اجيب الموضوع من اي ناحيه وعرفت فقلت احط العنوان ده بيتهيألي فهمتوا انا عايزه اتكلم في ايه صح ولا ايييييه؟؟؟؟
اللي عايزة اتكلم فيه ياجماعة هو ان الشباب دلوقتي الرغبة بتتحكم فيهم جامد جدااااا ودي بقت حاجه غير عاديه بجد .
اول حاجه معذورين لإن البنات برده هما العامل الأساسي والمؤثر في الموضوع ده برده لأسباب
1:كل بنت بتشوف نفسها كبرت بتبقي عايزة تحس بأنوثتها وتلبس قصير وتعيش حياتها.
2:ان البنات بقت جريئه جداااا يعني والله ممكن تلاقي بنت وبتعاكس الولد هههههههههههههه..
يعني والله مش عايزه اطول عليكم عشان ماتزهقوش بس بجد الموضوع ده خانقني.
تمشي في الشارع تلاقي الولد يقول عاااااااايز اتجوز بقي ههههههههههه.
يعني بصراحه مش عارفه ايه ده حاجه عجيبه والله وبرده مش عارفه اكتب ومش قادرة اقولكم انا عامله كنترول علي ايدي وانا بكتب والله ههههههههههههه عشان ماحدش يفهمني غلط ؟؟؟
اللي عايزة اعرفه ليه معظم الشباب الرغبه عندهم بقت مسيطره عليهم بنسبه عاليه اوووووي طبعا دي حاجه طبيعيه عند اي انسان ربنا خلق الانسان بالرغبه دي بس يستغلها في الحلال ومن غير مايغضب ربنا ولا ايه؟
يعني دلوقتي تدخل ع الشات تلاقي برده وقاحة وقله ادب وسفاله واكيد انتوا عارفين يعني ايه اللي بيحصل..
تمشي ف الشارع تلاقي مناظر غريبه كل حاجه ع المكشوف ولا بيهمهم قله ادب بجد..
غير بقي المعاكسات والكلام القذر اللي بيتقال ...
انا من حرقه دمي والله مرة واحد من عندنا في المنطقه يعني بيعاكسني وانا رايحه وانا جايه يرخم اخر مازهقت قولتله يابني عييييييب ده احنا ولاد حته واحده يعني المفروض لما حد يعاكسني انت تدافع عني مش انت اللي تدايقني ومش قادره اقولكم والله اتكسف اد ايه بس انا هعمل ايه يعني دمي اتحرق وكان لازم اقوله كده وبيتهيألي ان كلامي ساعتها ماكنش غلط.
وبصراحة بقي كويس ومش بيبصلي حتي والحمدلله المهم عشان ماطولش عليكم ان المفروض كلنا نقرب من ربنا عشان يثبتنا ويبعد عن دماغنا التفكير في اي حاجه تغضبه وبرده نتحكم في الفاظنا واخلاقنا ومبادئنا .
علي فكره بجد انا بكتب البوست ده ويعتبر ماعرفتش اوصلكم اي حاجه لإن الموضوع كبير اووووي مش بسيط زي مااي حد متخيل.
ياتري العيب في مين حاجات كتير اوووي 1:الأفلام اللي بقت بتتعرض عادي جدا ولا كأننا في امريكا.
2:الشباب والحاجات اللي بيتفرجوا عليها طبعا انتوا فاهمين قصدي ها؟
3:البنات وحب الاستطلاع الزايد اللي عندهم اللي بيخليهم يجربوا الحاجه وبعدين يندموا.
4:كمان البنات برده عندهم المنطلق بتاع انها لازم تثبت للي معاها انها بتحبه فيقوم هو يستغل النقطه دي ويوقعها في الغلط وللأسف هي اللي بتخسر كل حااااااااااجه.
5:بعدنا عن ربنا ولهونا عن العباده الصحيحه .
6:نسينا احنا مخلوقين ليه وبنفكر في الشهوات والملذات فقط وبندور علي كل حاجه تفرحنا حتي لو كانت من الكبائر.
صدقوني حاجات كتير اوووي نفسي اكتبها بس زي ماقولتلكم انا عامله كنترول علي ايدي لإني لو طولت مش هتفهوني صح زي منا عايزة وبرده صدقوني مش عارفه اقولكوا ايه والله بس الموضوع كان خانقني وكنت عايزه اكتب فيه يارب ماكونش طولت عليكم بس ياتري انتوا ايه الاسباب اللي عندكم وياتري ايه رأيكم في الموضوع ده؟

29 شووووووط:

فهمى نديم يقول...

شيتوس : والله الموضوع ده جانى على الوجع فعلا ، تصورى أنا بقت مشكلتى إنى لما بمشى فى الشارع تحصل حاجه غريبه جدا الناس (كل الناس على إختلاف أعمارهم أو جنسهم) ماشيين يبحلقوا فى عباد الله ، وخصوصا بقى لو ماشى ومعايا واحده مثلا ، لدرجة إنى بقيت أتجنب أمشى مع حد ، وطبعا بمسك نفسى من الغضب من البحلقه دى لدرجة إنى ساعات أنهر اللى بيبص من غير مناسبه ده وساعات أشتمه ، أما بقى الحكايه اللى حتجننى إنى ألاقيهم يتدوروا ويبوصوا حتى بعد ما يعدوا ، أنا باتجنن وابقى هاين عليه ارجع اديله قلمين (وساعات فعلا بتحصل) الغريبه ان كل ما واحد يعمل كده اقول لنفسى انا ما بعملش كده علشام ما حدش يعمل معايا كده ... طب ليه بيعملوا كده ويحرقوا دمى ... لكن حنقول ايه دى مسالة زوق واخلاق

د. مونى يقول...

البوست جميل جدا وانتي ذكرتي حاجات كتير اوي هي في الحقيقة مش اسباب رئيسية لانها ناتجة عن اسباب تانية اقوي خاصة بالنظام وبالسياسة اللي بيتبعها، لكن برضه مش هنرمي المسؤلية كاملة عليه لسبب واحد بسيط جدا ويعتبر السهل المستحيل في الزمن ده وهو( ان الله لا يغير ما بقوم حتي يغيرو ما بانفسهم) صدق الله العظيم
دي الخلاصة ... والحدق يفهم

شيتوس الاهلاويه اووووي يقول...

أ.فهمي نديم*

ههههههههههه والله ضحكتني
فعلا مع اختلاف الاعمار بيبحلقوا بيبقي الواحد اد جدي وبرده بيعاكس اصله طالع من التربه يشم شويه هوا
هههههههههههه
ميرسي علي متابعتك ليا وعلي تعليقك ومرورك
ويااااارب دايما منورني كده
شيتوس

شيتوس الاهلاويه اووووي يقول...

د.موني*
انا معاكي ان الاسباب مش رئيسيه بس عوامل كلنا اتأثرنا بيها
وبعدين مانتي عارفه اختك مالهاش في السياسه ولا ايه؟
وعلي رأيك بقي الحدق يفهم هههههههه
ميرسي علي مرورك
أختك شيتوس

غير معرف يقول...

i think you add more info about it.

شيتوس الاهلاويه اووووي يقول...

penny stock research *
ميرسي علي مرورك بس انا مش فاهمه بصراحه انت مدونه ولا ايه نظامك ؟؟؟
ههههههههه
أختك شيتوس

صباح الصباح يقول...

لا يا شيتوس.. فاهمينك.. والمشكلة الاساسية هى ضغوط الحياة ودى ليها ناحيتين
شاب على اد حالة زى معظم الناس ونفسة يتجوز عشان يعف نفسة ومايقعش فى الحرام.. تخيلى لو راح اتقدم لها؟
عندك شقة.. وفين؟؟؟؟؟ وحطى تحتها كذا خظ.. عندك عربية؟ بتقبض كام
لا حد هيسالة اخلاقك اية.. حافظ قران والا لا..
الفلوووووووس اولا واخيرا
we live in a material world
لا مكان للاحساس او الضمير.
دمت بكل ود

مصر يا موكوسه .....يا مزارع الكوسه يقول...

ارجو زيارة مدونتى للاهميه

boda_love15 بودا يقول...

اولا ازيك ياشيتوس
انا اسف ديما كده متأخر بس اعزريني اصلي بمتحن اما بقي بالنسبه للموضوع فهو فعلا جامد جدا وجريئ جدا وحلو جدا وحقيقي جدا طبعا انا مش هضحك عليكي انا بالظبط زي الاستاذ فهمي مش بحب ابص لحد عشان محدش يبصلي وحتي لو حصل وبصيت مش ببقي رخم او مش ببين اني ببص ومش بحب المعكسات وبرضوا سبحان الله ديما اتعاكس ود.موني حطت ايديها علي ايه في غاية الروعه والجمال وطبعا انتي برضوا قولتي حاجات كتير وبرضوا انا حاولت ادخل اعرف penny ده بتاع ايه معرفتش
بس في نقطه مهمه احب اوجه ليها ومش هطول ماانتي عارفاني مش بحب ابقي تقيل فعلا احنا مش واخدين بالنا من نقطه مهمه جدا التفكير في حالنا احنا وصلنا لدرجة اننا مش بقينا عارفين احنا بنفكر في ايه عشان كده اتجهنا للخرافات والتفاهات وفعلا هي راجعه لقلة الدين يعني لو فكرنا شويه صدقيني حالنا هتغير اكتر

شيتوس الاهلاويه اووووي يقول...

مصر الموكوسه ....مزارع الكوسة*
من عنيا ياحبيبتي طبعا
ميرسي لمرورك
نورتي المدونة ياقمر
أختك شيتوس

شيتوس الاهلاويه اووووي يقول...

صباح الصباح*
فعلا عندك حق احنا إتأثرنا بضغوط الحياه بس مش معني ان كل انسان ربنا يبتليه يقوم يوقع نفسه ف الغلط ويستسلم ومين قال كمان ان اللي بيجوز بنته او ابنه مش بيسأل علي الدين بيسأل علي الفلوس بس ده شكل الدنيا خربت والله ربنا يستر
دمت ساااالم
وميرسي علي تعليقك ومرورك
أختك شيتوس

شيتوس الاهلاويه اووووي يقول...

بودة*
ولا يهمك ياجميل
يارب تكون بتحل كويس وماتكسفناش بقي هههههههههههه
وانت فعلا ذكرت حاجة جميله اننا مبقناش عارفين حالنا ازاي
والله عندك حق جااااامد اوووووي
دمت بكل خير وربنا يحميك
أختك شيتوس

حنين.. يقول...

بعدناااااااااا ا عن ربنا
فى الجامعه تلاقى90% بنات لابسين مش لابسين
90% شباب......... اخر زمن
تعرفى انا كل ما بطلع برا, او اروح الجامعه...
اقول استغفر الله استغفر الله العظيم
ربنا يهديكى... ربنا يهديه..هههههههههه با خدها دعوات. من المناظر اللى بشوفها
المشكله ياقمر
ان ازاى بعد ما يتجوزا... على اعتبار وافتراض ان كل حاجه جاهزه
هيبنوا بيت واسره.... صح, ويربوا اولادهم ازاى
المشكله كبيره كبيره كبيره ومتفرعه
دمتى سالمه قمورتى
تحياتى ليكى

شيتوس الاهلاويه اووووي يقول...

حنين*
طبعا انا عارفه ان المشكلة فعلا كبيره ومتفرعه بس زي ماقلتلك انا عامله كنترول جامد اوي علي ايدي ويعتبر اني مكتبتش اي حاجه من اللي ف دماغي ....وربنا يهدي الجميع والقضيه مش ف انهم يبنوا بيت واسره القضيه كلها في حالنا اللي بقينا فيه وبنمشي ورا شهواتنا ورغباتنا هو عاوز يتجوز عشان يشبع رغبته ف الحلال مش عشان يبني بيت واسره يعني من الاخر جواز مزاجي فاهماني طبعا........
دمتي سالمه وميرسي ياقمر علي مرورك
أختك شيتوس

blue-wave يقول...

والله موضوع هايل يا شيتوس
فعلا الحكايه بقت قرف
بس برضه ارجع واقول انها عامل مشترك
زى ما فيه ولاد ماعندهاش اخلاق وبتعاكس
برضه فى بنات معندهاش اخلاق وبتحب تتعاكس
والأغرب حكاية البص دى
تلاقى كل واحد ماشى يبحلق فى خلق الله
سواء بقى ماشيه لوحدها او معاها حد
مش بتفرق
الحل
الرجوع للدين اللى بعدنا عنه
تحياتى يا احلى شيتوس
موضوع جامد بجد

شيتوس الاهلاويه اووووي يقول...

د.عمرو*
فعلا يادكتور الحكايه عامل مشترك وانا عارفه والله ان البنات هما السبب ف القرف ده يلا مابقتش تفرق بقي
وياريت كلنا نفكر احنا اتخلقنا لييييه؟؟؟؟
بجد مرورك بيسعدني جداااااا
وبتنور المدونة والله
يارب دايما بخيييير
ميرسي علي مرورك
أختك شيتوس

bastokka طهقانة يقول...

استغربت من جملة انا عاملة كنترول لحد يفهمني غلط

اكتبي اللي انت عايزاه و كل واحد يفهم اللي عايزه
انت مش مسئولة عن عقول الناس

المهم انت بنت مية مية
اوروفوار

شيتوس الاهلاويه اووووي يقول...

طهقانة*
ياستي ربنا يخليكي انتي والله اللي ميه ميه
انا معاكي اني مش مسئوله عن عقول الناس بس مابقاش انا كاتبه موضوع عن الأخلاق وكده واكتب الموضوع بدون اي حياء ولا محافظه علي كلامي انا اتكلمت ف الموضوع بطريقه مبسطه تقدر تفهمها اي عقليه .......
نورتي مدونتي بجد انا عارفه ان دي اول زياره ليكي عندي بجد نورتيني
تحياتي ليكي وميرسي علي مرورك وتعليقك
اوروفوار ياستي ههههه
أختك شيتوس

انسان وبس ! يقول...

وشهد شاهد من اهلها

"ان انا برده الأول كنت بقول الشباب السبب في كل حاجه بس لاء مش الشباب البنات هما السبب في الأرف اللي احنا فيه ده."

فعلا ارف


"تمشي ف الشارع تلاقي مناظر غريبه كل حاجه ع المكشوف ولا بيهمهم قله ادب بجد.."

شيتوس الاهلاويه اووووي يقول...

إنسان بلا عنون
***********
واضح انك مدايق اووووي من الموضوع ده هههههههههههه
ياسيدي كبر دماغك مابقتش تفرق علي رأي اللي بيقولوا البنت زي الولد هههههههههههه
نورت المدونة
أختك شيتوس

غير معرف يقول...

عدتيت من اول ما انكتب الموضوع بس مردتيش اعمل كومنت
عارفه ليه
..........
عشان اكتر واحد بيعاكس فيكي يا مصر
هنقلك موضوع ليه في مدونتي الخاصه جدا
.......................
بدل ما نقول احترم نفسك ..بس
نقول كمان احترمي نفسك وراعي انك في بلد عربي مسلم

مش قاعده في نيويوك ولا منهاتن
وهنقول بردو لسه فيكي رجاله يامصر

مش سايبه بناتها تعمل الي هيه عايزاه
وبالنسبه للنخوه والشهامه فا سبناها لابهات واخوات
واولياء امور البنات الي بنشوفها في الشارع
شارع ايه دا بقي كباريه
بالنسبه للمحجبات وانها بردو بتتعاكس
المعاكسه وارده جدا في اي بلد واي مكان وامر عادي

واكيد مليون في الميه ان معاكستها مش هتكون زي الي
نازله من بيتها اساسا عشان تتعاكس



بالعقل كده اشوف بنت لابسه او مش لابسه وماشيه تتمرقع في الشارع واسكت لها

لاء دا انا لازم اعبرلها عن اعجابي بالي ((هيه عايزاني اشوفه))
...........
الكلام ده باعتبار اني من ضمن الي بيعاكسو البنات الي فعلا تستاهل


واقولك كمان موقف
معلش هطول بس ادينا بندردش

مره بعاكس بنت
بجد البنت دي كانت تستاهل ونص
المهم البنت بعدت عني كده عشان خايفه مني
رديت عليهاوقلتلها جمله واحده

((بقي خايفه مني ومش خايفه من ربنا
ونازله الشارع بالمنظر ده ))

.............
الموضوع ليه علاقه بأخلاص المصرين مش اكتر

««((¯`·«•AhMed•3LaM»·´¯))»»

غير معرف يقول...

سوري اخلاق مش اخلاص

««((¯`·«•AhMed•3LaM»·´¯))»»

شيتوس الاهلاويه اووووي يقول...

أحمد علام*
أنا برده قلت ايه علاقة الأخلاص بالموضوع ده بس عديتها يعني بس ادام طلعت اخلاق يبقي ياسيدي عندك حق ههههههههه طبعا الموضوع مرتبط بالأخلاق
ميرسي علي متابعتك ومرورك
أختك شيتوس

رؤية يقول...

اللهم صلى وسلم وبارك على نبينا محمد،

شيتوس،
كنت عاوزة اقولك ان مش البنات دووما هم السبب ولا كذلك الشباب،
يمكن هى انحطاط الاخلاق وترهل المحارم،
لكن كل انسان مسؤل عن نفسه وتصرفاته( بل الانسان على نفسه بصيرة ولو القى معاذيره)....وصدقينى عوامل كتير هى اللى بتخلى الناس تعمل كدا بخلاف الاخلاق والدين كذلك الحالة الاقتصادية وما الى ذلك،
سن الزواج ارتفع والشباب ما عندوش امل، ولما الواحد بيياس بيتصرف بطريقة غير سويه،
وارجع اقول فى الاول وفى الاخر....
الانسان هو اللى بيحكم نفسه فى تصرفاته وافعاله ورغباته ......الخ،
فبدل ما الناس بتشتكى من ان البنات ماشية كذا وكذا ماهو الحل موجود بغض البصر(بيبص ليه اصلا ما يخلى وشه فى الارض؟!!!)
عموما...
انتى زى ماقلتى الموضوع كبير،
بس حله فى ايدينا،
لو قدرنا على نفسنا.

شيتوس الاهلاويه اووووي يقول...

رؤية*
اسعدني جدااااا مرورك علي مدونتي المتواضعة واسعدتني اكتر وجهة نظرك الخاصه .....
ميرسي ليكي
وتحياتي
دمتي بكل خير
أختك شيتوس

طهقان يقول...

تحياتي لك أولا لانك أهلاوية زييي

وبالنسبة للموضوع دا
مش عارف ياختي العيال مسروعين على الجواز على ايه

ما ياخدوا عبرة من الناس اللي سبقوهم
كان بدري عليهم الهم دا
ربنا مايروي حبيب
:)
تحياتي

شيتوس الاهلاويه اووووي يقول...

طهقان*
ازاي بس تبقي أهلاوي وتكون طهقان ده كلام؟؟؟؟؟؟؟؟
هههههههههههههه
نورتني بجد وتحياتي ليك
أختك شيتوس

yoyo يقول...

صباحك سكر يا قمر
يارب تكونى بالف خير
تسلم ايدك على البوست الجميل دا
انا فاهمة انت عاوزة تقولى ايه بس عارفة مش عيب فى البنات بس او الاولاد بس زى ما فى كويس فى برده وحش فى الطرفين سواء بنات او اولاد وبعدين موضوع البص دا حاجة بتخنق والله ببقى عاوزة اقولهم ايه يا جدعان هو فى حاجة غلط ولا ايه والله الواحد احيانا بيشك فى نفسه هى الهدوم مقطوعة ولا ايه يا جدعان هههههههههههههههه بصراحة قلة ذوق بشكل لا يوصف لو نحاول نتمسك بالاخلاق والذوق ونرجع للدين شوية اعتقد الحركات دى كلها هتقل
ميرسى لمرورك على مدونتى يا قمر ويارب يدوم التواصل بينا ان شاء الله
تحياتى
يويو

شيتوس الاهلاويه اووووي يقول...

يويو*
انتي اللي قمر والله
انا بخير الحمدلله يارب انتي كمان تكوني في احسن حال ويارب دايما منوراني كدة
دمتي بكل خييييييير
أختك شيتوس