CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »

الاثنين، 1 سبتمبر 2008

دائما ....وابدا

ازيكم ياجماعه ؟
كلمتكوا قبل كده ف البوست اللي كان اسمه مش عارفه اني اتخنقت من تشابه كل حاجه ...
قلتلكوا فيه ان الايام زي بعضها والسنين زي ماواحده راحت زي مالجديده جت كأنها نفس السنة بنفس احداثها الواحد بينام ويصحي علي نفس الأحداث مهما حاولت اني اغير او اعمل حاجه جديدة مش بكلمها دايما بتخنق ودايما مش بكمل.
عامل من العوامل الاساسيه في خنقتي دي ان السنه الجديده داخله وانا مش في اي قبول اني اذاكر من اللي شفته في امتحاناتنا السنه دي علي فكره انا (في تالته ثانوي)يعني من مناظر الامتحانات السنة دي متعقدة جدا وبجد مش طايقة اني اذاكر وغير اني بقي خايفة جدااا وحاسة اني مش هحقق اي حاجة لان بالفعل انا واثقه انه هو دة اللي هيحصل .والله مش تشائم بس بعيد عنكم احباط ودة حال اي مصري دلوقتي .
بالنسبة بقي لتشابه كل حاجه من ناحيه التشابه ففعلا احنا تقريبا كمان كام سنة هنبقي بإسم واحد وجسم واحد وصفات واحده اه اشمعني احنا يعني ههههههههههههه.
اليوم اول ماتصحي تحس كأنه بيقولك (طيب يابن الل..... انا هوريك والله منا معدي النهاردة)اه والله انا بحس ان اليوم بيقولي كده يعني مثلا النهارده لما صحيت حسيت ان اليوم مش بيعدي ومهما بعمل برده مش بيعدي .
ياسلام لو في مننا انسان عنده اصرار زي اليوم كدة دي كانت تبقي حاجه جاااامدة اوي.
ياسلام لو في مننا حد مش بيتغير وبتفضل فيه كل الحاجات الحلوه ياسلااااااااام.
كلنا بنتأثر لكن الايام والسنين عمرها مابتتأثر بيفضل اليوم هو اليوم مهما مرت عليه سنيييين هو نفس اليوم بجد حاجه تستحق الاستغراب...
ده الانسان ده علي كده ولا حاجه لما تعدي عليه الايام واي حاجه تخليه يتغير يبقي هو فعلا ولا حاجه ولا اي حااااااجه.
يمكن في ناس عندها اصرار وعزيمة بس برده بيتغيروا حتي لو من جواهم انا بتكلم عن التغير السلبي مش الإيجابي يعني مثلا حب الإستطلاع في الحاجة اللي مالهاش لازمة بيتهيألي هو ده العامل الأكبر في التغير السلبي والله اعلم لو عجبتك الحاجه دي بتبقي بعد كدة عندك عادة لابد منها ولازم تعملها .
بالنسبة اني انا مخنوقة حبيت اتكلم عن اليوم وحاسة اني بجد بتكلم علي إنسان بس ونعم الإنسان انت بجد حاجه كده!!!
ربنا يثبتك ويقدرنا اننا نستحملك ونستحمل رخامتك السودا هههههههههههههههه
وعلي فكره العنوان دائما ....وابدا ده اليوم هو اللي بيقولها (انا كده انهارده وبكره وعلي طووووووول).
انا كده(دائما..........وابدا)

16 شووووووط:

حسن حنفى يقول...

ايه ده ليه بس التشائم ده كله

مش تقلقي ان شاء اله الامتحانات السنه

دي هتبقي احسن وبعدين احنا نعمل اللي

علينا وخلاص

اليوم بيتكرر اه

بس انا شايف ان احنا نقدر نخلي كل يوم

مختلف عن اللي قبليه

blue-wave يقول...

لألألألألألأ يا شيتوس
كدا مش صح
انتى ليه صغيرة على التشاؤم دا:))
حاولى تعرفى ان اليوم دا صفحه بيضه
وانتى اللى هاتكتبى عليها اللى انتى عايزاة
خلى دايما عندك ثقه ف نفسك وامل فى بكرة
وايمان بربنا سبحانه وتعالى
بس
وكل سنه وانتى طيبه

romansy يقول...

شيتوش
تقبلى منى النصيحة

انتى محتاجة تغير جو
يعنى لو مرة شوفتى منظر البحر والسما بلونها الصافى
ومرة تانية شوفتى الارض المزروعة بشكلها الاخضر الجميل
وكمان ياريت لو شوفت قرص الشمس وهو بيشرق من فوق الهرم مثلا
هتلاقى فرق كبير كبير
جربى ...... اكيد هتلاقى فرق

غير معرف يقول...

انا بضم صوتى لصوت كل الناس اللى شاركوا

لانى كانت عندى الحاله دى لحد لما سافرت اسبوع و رجعت احسن الحمدلله

و ان شاء الله امتحاناتك تيجى اسهل

انا اخويا برضه تالته و برضه اتبهدل

و عادى الثانويه مش اخر حاجه بجد

انا دلوقتى بتمنى لو انى مش جبت مجموع و كنت دخلت تجاره بجد

عادى و مش تخلى الدنيا تهزمك

يللا كل سنه و انتى طيبه

رمضان كريم و مبارك و حسن و احمد :)

سلامات :)

حنين.. يقول...

لالالالالالالا
لالا والف لالالالا
اولا كل سنه وانتى طيبه وقموره وعسوله وفرفوره صغنونه
ثانيا بقى يا قمورتى
ان السن اللى انت فيه, احلى وقت فى حياتك
لازم تعرفى كدا
وتفهمى كدا كو يس
وتستغلى دا
وما علينا بقى من الثانويه العامه والامتحانات, وطول السنه دى, وصعوبتها ورخامتها عليكى
كل دا احنا مرينا بيه,
وكل الناس مرت با الوقت دا
بس فى ناس تختلف عن ناس فى تعاملها مع الوقت,
انا مش عارفه انتى علمى ولا ادبى, عشان اقوللك تجربتى فى الثانوى
وزهقانه اوى لانك مخنوقه
لكن ولا يهمك يا بنتى
ما تفكريش كتير
وزاكرى واعملى اللى عليكى واجتهدى
وتو كلى على الله
وعايزاكى تقوللى انتى علمى ولا ادبى
عشان اتكلم معاكى اقوللك تعملى ايه فيها على قد ما اعرف اقوللك , كمان عايزاكى تعملى تغيرات فى حياتك
اوضتك غيرها
معاكى فلوس اى فلوس, انزلى اشترى حاجه بتحبيها على قد اللى معاكى, اتشاله... تنزلى تشترى مصاصه
روحى لاصحابك بتوع الابتدائى, وسيبك من اصحابك بتوع الثانوى هههههههههه
غيرررررررررى غيررررى
وبعدين احنا فى رمضان
يعنى قدامك حاجات كتير اوى تعمليها
طبعا انا طولت
وكلامى مش مترتب, كله على بعضه
بس هجييلك تانى
ماشى يا قمورتى
واكتبى علطووووول
اختك حنين

شيتوس الاهلاويه اووووي يقول...

حسن حنفي*
والله ياسحس مش تشاؤم ولا حاجة هههههههه
بس انت اكتر واحد عارف لإنك من نفس سني وكمان مريت بالأمتحانات معايا ولا ايه؟؟
عموما انا ياسيدي مش هتشائم وهسمع الكلام وهحاول اني اغير اليوم علي رأيك
ميرسي اووي لمتابعتك
أختك شيتوس

شيتوس الاهلاويه اووووي يقول...

د.عمرو*
يادكتور عمرو في الزمن بتاعنا دة انا مش شايفه ان مافيش وقت محدد لأي حاجه يعني التشاؤم والتفاؤل شعور مسموح لاي حد انه يحس بيه وده مش بإيدينا وان شاء الله هحاول اشوف الصفحة البيضه دي فين واكتب فيها بس ياارب الاقيها
ميرسي بجد ع النصيحة ويارب دايما منورني
أختك شيتوس

شيتوس الاهلاويه اووووي يقول...

رومانسي*
اول حاجه اهلا بيك ومنورني
تاني حاجه انت فعلا مختار اسم من كلامك واضح اوي انه بجد لايق عليك وبجد كلامك كله من غير مانفذه مجرد مانتخيل البحر او السما الصافيه بنحس ان اللي جوانا بيتحول بس بيني وبينك مش اوي هههه
ميرسي لمرورك وتعليقك اللذيذ
أختك شيتوس

شيتوس الاهلاويه اووووي يقول...

ماجنوليا*
اولا انا مش عارفه اساسا كاتبه الاسم صح ولا غلط
ثانيا اهلا بيك ف اول زياره لمدونتي وعلي عيني مش هخلي الدنيا تهزمني ياسيدي
بص هو مش للدرجه كل واحد ليه نقط ضعفه والشاطر اللي يعرف يحولها وانا ان شاء الله هحاول اعمل كده ميرسي ع نصيحتك ليا وربنا معاك ومع اخوك.
وماتنساش سلملي علي (كريم ومبارك وحسن واحمد)وقولهم كل سنه وانتوا طيبين
هههههههههه
أختك شيتوس

شيتوس الاهلاويه اووووي يقول...

حنين*
ازيك ياقمر
اولا ياستي انا للأسف كنت علمي
ثانيا قوليلي بقي عايزه تقولي ايه؟؟
ويارب دايما معايا ومنوره مدونتك ياجميل
كل سنة وانتي بخير
أختك شيتوس

romansy يقول...

شكرا عزيزتى على كلامك الرقيق دا
بس انا حاسس انة ممكن فية حاجات كتير هتتغير
بس لو احنا حاولنا نغير شوية من نفسنا

د. مونى يقول...

هعلق
مع اني قلتلك كتير ان اللى بيفرق من شخص للتانى هو هدفه
هدفه
هدفه
الللى عايش من غير هدف عامل زى الريشة اللى فى الهوا بلا ارادة وبلا اى اتجاه محدد
هيفضل الهوا يعبث بيها زى ما الايام والناس والظروف هتعبث بالانسان اللى معندهوش هدف ومعندهوش ادنى شعور بالمسؤلية
احنا ثقتنا فيكى كبيرة وثقتنا فى ربنا وفى عدله بلا حدود
عشان كده لازم تحددى هدفك علشان تصيبيه
وربنا يوفقك

Resala يقول...

ههههههههههههههه
بجد بجد دمك زى السكر يا شيتوس
ومواضيعك جامده جدا جدا
وانا هضيف مدونتك عندى بعد اذنك
تقبلى مرورى ...جيمى

شيتوس الاهلاويه اووووي يقول...

رومانسي*
انا اللي المفروض اقولك مليون ميرسي لان رأيك كان مقنع جدا يعني بمجرد تخيل نسيت شويه ربنا يحميك
أختك شيتوس

شيتوس الاهلاويه اووووي يقول...

د.موني*
معاكي حق وانتي فعلا ياما قلتيلي اهم حاجه الهدف معلش سامحيني بقي
أختك شيتوس

شيتوس الاهلاويه اووووي يقول...

جيمي*
ده شرف ليا والله بجد متشكره اووي علي كلامك الجميل دة ويارب دايما منورني
أختك شيتوس